fbpx

(Βίντεο) Οι εξορύξεις απειλούν τον τουρισμό στην Ελλάδα

Το WWF Ελλάς παρουσιάζει μελέτη και σοκάρει για το πραγματικό ρίσκο και κόστος των εξορύξεων υδρογονανθράκων σε περιοχές όπως Ιόνιο, Κρήτη, Ήπειρος. Τουρισμός και τοπική κοινωνία οι μεγάλοι χαμένοι σε περίπτωση ατυχήματος.

 

Το ρίσκο και το κόστος για την οικονομία

Σε ορίζοντα 25 ετών και σε 4 διαφορετικά πιθανά σενάρια, ατυχήματα στις εξορύξεις υδρογονανθράκων θα μπορούσαν να προκαλέσουν αθροιστικές ζημιές από 1,2 έως και 5,9 δις. Ένα μόνο σοβαρό περιστατικό πετρελαϊκής ρύπανσης στην Κρήτη θα μπορούσε να κοστίσει 2 δις ευρώ, ενώ μία αντίστοιχη περίπτωση στο Ιόνιο ενδέχεται να προκαλέσει οικονομικές απώλειες 1,7 δις ευρώ και 1,1 δις ευρώ στην Κεντρική Μακεδονία. Αντίστοιχα σημαντικές μπορεί να είναι οι επιπτώσεις και για περιοχές της Ηπείρου, της Πελοποννήσου και της Θράκης, κυρίως σε ότι αφορά τον τουρισμό.

Πίνακας WWF για κόστος ανά κάτοικο

 

Είναι χαρακτηριστικό ότι από το κόστος των 5,9 δις που θα είχε ένα σενάριο σοβαρού ατυχήματος στο ΑΕΠ μας, τα 5,1 δις θα «χτυπήσουν» τον τουρισμό. Στη μελέτη της η WWF επίσης σημειώνει πως τα συγκεκριμένα σενάρια είναι «συντηρητικά» αφού δεν λαμβάνεται υπόψιν το κόστος που θα είχε κάτι τέτοιο στο φυσικό περιβάλλον και την βιοποικιλότητα.

Παράλληλα, αναφέρεται η περίπτωση της Ρουμανίας η οποία παρά το γεγονός ότι είναι η 4η μεγαλύτερη παραγωγός πετρελαίου και φυσικού αερίου στην ΕΕ, οι συγκεκριμένες δραστηριότητες συμβάλλουν μόνο κατά 1,2% στο ΑΕΠ της, σύμφωνα με στοιχεία της Deloitte.

 

Θέσεις εργασίας και ανεργία

Μία περίπτωση ατυχήματος θα ήταν πραγματικά καταστροφική και για τις θέσεις εργασίας κυρίως σε περιοχές που βασίζονται στον τουρισμό, όπως το Ιόνιο και η Κρήτη. Σε ένα σενάριο σοβαρού ατυχήματος θα μπορούσαν να χαθούν 25.000 και 45.000 θέσεις εργασίας, αντίστοιχα.

Πίνακας για θέσεις εργασίας WWF

 

Η WWF επίσης επισημαίνει την διαφορά μεταξύ των ενεργειακών επενδύσεων αφού σύμφωνα με στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας στις ΗΠΑ κάθε εκατομμύριο που επενδύεται σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας δημιουργεί 13,5 θέσεις πλήρους απασχόλησης, σε αντίθεση με τις εξορύξεις υδρογονανθράκων όπου δημιουργούνται μόνο 5,2 θέσεις.

Σχετικές δηλώσεις από την WWF

O Δημήτρης Ιμπραήμ, υπεύθυνος εκστρατείας του WWF Ελλάς ενάντια στους υδρογονάνθρακες στην Ελλάδα σχολιάζει: «Η κυβέρνηση και το πετρελαϊκό λόμπι έχουν χτίσει ένα αφήγημα που αναφέρεται σε μυθικά κέρδη και οφέλη, χωρίς να έχουν το παραμικρό στοιχείο για να το τεκμηριώσουν. Στηρίζουν τη ρητορική τους σε εκτιμήσεις, υποθέσεις, και ανεπιβεβαίωτες θεωρίες του παρελθόντος, αποκρύπτουν τον κίνδυνο και μιλούν για ανάπτυξη και έξοδο από την οικονομική ύφεση, τη στιγμή που το μέλλον μας απειλείται από μία πρωτόγνωρη για τη χώρα περιβαλλοντική απειλή που μπορεί κυριολεκτικά να καταστρέψει τις τοπικές κοινωνίες και την εθνική οικονομία».

Με δεδομένα την ανοιχτή θάλασσα, τα μεγάλα θαλάσσια βάθη και την τεράστια ακτογραμμή των περιοχών που έχουν παραχωρηθεί, σε συνδυασμό με την τουριστική τους αξία, το παραμικρό λάθος ή αστοχία μπορεί να αποβεί καταστροφικό για τις τοπικές κοινωνίες και την εθνική οικονομία. Τις ανησυχίες αυτές εντείνει η υπονόμευση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας και η συστηματική απουσία ουσιαστικής διαβούλευσης κατά την αδειοδοτική διαδικασία. Η μακρά εμπειρία από περιστατικά πετρελαϊκής ρύπανσης έχει δείξει ότι οι τοπικές κοινωνίες δεν ανακάμπτουν για δεκαετίες, ενώ μόλις ένα ποσοστό που σπάνια ξεπερνά το 10% της διαρροής ανακτάται. Το υπόλοιπο συνεχίζει να ρυπαίνει και να βλάπτει την περιοχή και μαζί την τουριστική της φήμη.

«Η θαλάσσια περιοχή του Ιονίου και της Κρήτης, η Ήπειρος, η Δυτική Ελλάδα και η Πελοπόννησος, είναι ευαίσθητα οικοσυστήματα παγκόσμιας σπουδαιότητας που φιλοξενούν σπάνια και απειλούμενα είδη. Είναι περιοχή με τεράστια ιστορία και πολιτισμό. Και είναι πόλος έλξης για δεκάδες εκατομμύρια τουρίστες από όλον τον κόσμο κάθε χρόνο. Δεν είναι οικόπεδα προς παραχώρηση για εκμετάλλευση από την πετρελαϊκή βιομηχανία. Ούτε στους χειρότερους εφιάλτες μας δεν θα σκεφτόμασταν πλατφόρμες εξόρυξης πετρελαίου δίπλα στην Κέρκυρα, την Κεφαλονιά και τα Χανιά, τον Κόλπο του Λαγανά, τον  Κυπαρισσιακό και τον Αμβρακικό κόλπο, τα Ζαγοροχώρια και το φαράγγι του Βίκου», πρόσθεσε ο Δημήτρης Ιμπραήμ.

Το WWF Ελλάς καλεί την ελληνική κυβέρνηση να εγκαταλείψει οριστικά το πρόγραμμα εξόρυξης υδρογονανθράκων στη χώρα μας. Παράλληλα, καλεί όλους τους πολίτες να ενημερωθούν για το θέμα και να ενώσουν τις δυνάμεις τους με το WWF, διεκδικώντας ένα μέλλον χωρίς εξορύξεις στην ιστοσελίδα : https://support.wwf.gr/action/say-no-to-oil

Η σύνοψη της μελέτης 

Αναλυτικά η μελέτη

 

Διάβασε επίσης : Τελικά πόσο αυστηρή είναι η περιβαλλοντική νομοθεσία στις εξορύξεις υδρογονανθράκων;

Μοιράσου το άρθρο :

Ακολούθησέ μας :

Ανοιχτές οι αιτήσεις για επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων του «Κινούμαι Ηλεκτρικά»

Οι ενδιαφερόμενοι για αγορά ηλεκτρικού οχήματος με επιδότηση από τη δράση «Κινούμαι Ηλεκτρικά» του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας μπορούν από σήμερα να δώσουν προκαταβολή...

Το lockdown λόγω κορονοϊού είχε μικρή επίδραση στην μείωση ρύπων

Οι μειώσεις αέριων ρύπων (διοξείδιο άνθρακα, οξείδια αζώτου κ.ά.) κυμάνθηκαν από 10% έως 30% και κορυφώθηκαν τον Απρίλιο. Η πραγματική επίδραση του lockdown στο κλίμα...

(Βίντεο) Το Ford Mustang Mach-E (prototype) για πρώτη φορά on camera

Το, πιθανότατα σκηνοθετημένο, βίντεο μας δίνει μία πρώτη ματιά της δύναμης του νέου εγχειρήματος της Ford, Mustang Mach-E, με το οποίο η παραδοσιακή αυτοκινητοβιομηχανία...

Κατατέθηκε το νομοσχέδιο – Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αξίας έως 50.000 θα εξαιρούνται από το τεκμήριο διαβίωσης

Σε συνέχεια της δημόσιας διαβούλευσης για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, κατατέθηκε το σχετικό νομοσχέδιο στη Βουλή. Ακολουθεί το δελτίο τύπου από το γραφείο τύπου...

Ηλεκτροκίνηση: Σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο

Σε δημόσια διαβούλευση αναρτάται το νομοσχέδιο «Μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών εκπομπών: Μέτρα προώθησης και λειτουργίας της αγοράς ηλεκτροκίνησης». Η διαβούλευση θα διαρκέσει έως και...

Πρόγραμμα επιδότησης έως και 5.000 για στήριξη της ηλεκτροκίνησης

Εντός του επόμενου μήνα θα παρουσιαστούν τα κίνητρα αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ποδηλάτων και σκούτερ, όπως προανήγγειλε ο υπουργός Περιβάλλοντος, Κωστής Χατζηδάκης. Μάλιστα, στον σχεδιασμό στήριξης...

Οι ελληνικές πόλεις με τις περισσότερες Γαλάζιες Σημαίες για το 2020

Η Ελλάδα βρίσκεται στη δεύτερη θέση παγκοσμίως με 497 οργανωμένες παραλίες με Γαλάζια Σημαία. Σήμερα η Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης, υπεύθυνος φορέας του προγράμματος...