Νέα έρευνα του Πανεπιστημίου της Βόρειας Καρολίνας καταλήγει στο ότι η εκπαίδευση των παιδιών για το κλίμα αυξάνει τις ανησυχίες των γονέων για την κλιματική αλλαγή.
Η μεθοδολογία
- Πριν το πείραμα 238 μαθητές Γυμνασίου και 292 γονείς συμπληρώνουν ερωτηματολόγια για την κλιματική αλλαγή προκειμένου να μετρηθούν τα αρχικά επίπεδα ανησυχίας τους για την κλιματική αλλαγή.
- Στη συνέχεια χωρίζονται σε δύο ομάδες. Η πρώτη ομάδα αποτελείται από 166 μαθητές και 199 γονείς. Οι μαθητές αυτής της ομάδας παρέλαβαν και μελέτησαν διδακτέα ύλη για την κλιματική αλλαγή. Οι υπόλοιποι, μαθητές και γονείς, που ανήκουν στη δεύτερη ομάδα δεν διδάχθηκαν κάτι σχετικό.
- Με την ολοκλήρωση της διδακτέας ύλης, όλοι οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν ξανά ερωτηματολόγια προκειμένου να διαπιστωθούν τυχόν αλλαγές στα επίπεδα ανησυχίας τους για την κλιματική αλλαγή.
Η μέτρηση των ερωτηματολογίων έγινε σε κλίμακα 17 βαθμών η οποία ξεκινούσε από το -8 (δεν ανησυχώ καθόλου για την κλιματική αλλαγή) και έφθανε μέχρι το +8 (εξαιρετικά ανήσυχος).
Τα αποτελέσματα
Η ομάδα που δεν διδάχθηκε κάτι σχετικό με την κλιματική αλλαγή είχε πολύ μικρές αλλαγές. Συγκεκριμένα τα επίπεδα ανησυχίας αυξήθηκαν κατά 0,72 βαθμούς στους μαθητές και κατά 1,37 στους γονείς.
Αντίθετα, η ανησυχία για την κλιματική αλλαγή στους μαθητές της πρώτης ομάδας του πειράματος αυξήθηκε κατά 2,78 βαθμούς, ενώ των γονέων αυξήθηκε κατά 3,89 βαθμούς.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις στα επίπεδα ανησυχίας της πρώτης ομάδας παρατηρήθηκαν στους συντηρητικούς γονείς (+4,77), στους γονείς κοριτσιών (+4,15) και τους πατεράδες (+4,31), κάτι που προκάλεσε εντύπωση στους ερευνητές αφού συνήθως οι συντηρητικοί γονείς και οι άντρες ενδιαφέρονται λιγότερο για την κλιματική αλλαγή. Αντίθετα, οι γονείς της δεύτερης ομάδας, δηλαδή των μαθητών που δεν διδάχθηκαν την ύλη, είχαν πολύ διαφορετικές μεταβολές, αφού οι συντηρητικοί γονείς είχαν μόνο +0,25 βαθμούς στη μεταβολή ανησυχίας τους για την κλιματική αλλαγή, ενώ οι γονείς με κόρες και οι πατεράδες είχαν αρνητική μεταβολή κατά -1,6 και -0,8 βαθμούς, αντίστοιχα.
Παράλληλα, φιλελεύθεροι και συντηρητικοί γονείς είχαν παρόμοια επίπεδα μεταβολής της ανησυχίας τους.
Τα βασικά συμπεράσματα
Σύμφωνα με την Danielle Lawson, συντάκτη της δημοσίευσης και υποψήφια διδάκτορα, «Αυτή η έρευνα μας δείχνει πως μπορούμε να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά μας για την κλιματική και πως θα είναι πρόθυμα να μάθουν», ενώ συμπλήρωσε πως το ίδιο δεν ισχύει και για τους γονείς, οι οποίοι συνήθως αποφεύγουν να εκπαιδευτούν για την κλιματική αλλαγή, καθώς αυτό έρχεται σε αντίθεση με την προσωπική τους ταυτότητα.
Ένα ακόμα σημαντικό εύρημα σύμφωνα με την Lawson είναι ότι τα παιδιά, εάν τους δοθούν τα σωστά εργαλεία επικοινωνίας, θα μοιραστούν τις πληροφορίες με τους γονείς τους και οι αυτοί θα είναι πρόθυμοι να ακούσουν.
«Δεν έχει να κάνει με τον ακτιβισμό, έχει να κάνει με την εκπαίδευση και τα παιδιά είναι εξαιρετικά στο να εκπαιδεύουν», σύμφωνα με την Kathryn Stevenson, που συμμετείχε επίσης στην έρευνα. «Φαίνεται πως βοηθούν τους ανθρώπους να κατανοήσουν μέσω κριτικής σκέψης πως η ανησυχία για την κλιματική αλλαγή ίσως να ευθυγραμμίζεται με τις προσωπικές τους αξίες».
Όπως ξεκαθαρίζει η Danielle Lawson, υπάρχει ένα ήδη αρκετά μεγάλο έργο που δείχνει πως τα παιδιά μπορούν να επηρεάσουν τις θέσεις των γονιών τους πάνω σε διάφορα κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα, ωστόσο είναι η πρώτη πειραματική μελέτη που δείχνει πως η εκπαίδευση των παιδιών πάνω σε ζητήματα κλιματικής αλλαγής επηρεάζει τις ανησυχίες των γονέων.