Εντός του επόμενου μήνα θα παρουσιαστούν τα κίνητρα αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ποδηλάτων και σκούτερ, όπως προανήγγειλε ο υπουργός Περιβάλλοντος, Κωστής Χατζηδάκης.
Μάλιστα, στον σχεδιασμό στήριξης της ηλεκτροκίνησης αναμένεται να συμπεριληφθούν και φορτηγά, ταξί και Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Άλλα βασικά μέτρα που αναμένονται είναι η στήριξη επιχειρήσεων διαμοιρασμού ηλεκτροκίνητων οχημάτων και η δημιουργία δικτύου φορτιστών.
Τα πιθανά ποσά επιδότησης
Συγκεκριμένα, το ειδικό πρόγραμμα επιδότησης για αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, ποδηλάτων και σκούτερ θα χρηματοδοτείται από το Ταμείο των Ρύπων. Στα πιθανά σενάρια βρίσκεται η εφάπαξ ενίσχυση με 4.500 για όσους αγοράσουν ιδιωτικά οχήματα μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών ρύπων, με λιανική έως 40.000 ευρώ. Στην περίπτωση του ηλεκτρικού ποδηλάτου τα ποσά επιχορήγησης θα κυμαίνονται μεταξύ 500-1.000 ευρώ, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες του Έθνους της Κυριακής. Ακόμα μεγαλύτερο αναμένεται να είναι το ποσό επιδότησης στην περίπτωση των σκούτερ. Αντίστοιχα, για τα ταξί, εφόσον αποσύρεται παλαιό όχημα που έχει φτάσει σε ηλικία αντικατάστασης, η ενίσχυση εξετάζεται να είναι από 3.500-5.000 ευρώ. Στις επιδοτήσεις θα συμπεριλαμβάνονται και τα λεωφορεία, αφού σύμφωνα με τους στόχους έως το 2030 το 38% εξ αυτών θα πρέπει να είναι ηλεκτρικά. Το ποσό επιδότησης για αντικατάστασή τους αναμένεται να είναι 30% επί του κόστους αγοράς.
Τα οικονομικά και φορολογικά κίνητρα που εξετάζονται εκτός της επιδότησης στην αγορά, είναι η απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης για αντικατάσταση παλαιών οχημάτων, η μη καταβολή τελών κυκλοφορίας για συγκεκριμένο διάστημα, ο μειωμένος φόρος κατανάλωσης και η μείωση ή και εξαίρεση του συντελεστή ΦΠΑ. Σε ότι αφορά τα κίνητρα στην κυκλοφορία, εξετάζονται τα μειωμένα διόδια, δωρεάν θέσεις στάθμευσης, αλλά και η ελεύθερη πρόσβαση ηλεκτροκίνητων οχημάτων εντός του δακτυλίου για συγκεκριμένο διάστημα.
Τα σημεία φόρτισης των ηλεκτροκίνητων
Βασική προϋπόθεση για τα παραπάνω αποτελεί ο επιτυχημένος σχεδιασμός του δικτύου φόρτισης. Στα σημεία φόρτισης θα περιλαμβάνονται αυτοκινητόδρομοι, δημοτικοί χώροι στάθμευσης, σταθμοί μετεπιβίβασης ΜΜΜ και τερματικοί σταθμοί, καθώς και ειδικές θέσεις για ηλεκτροκίνητα οχήματα ΑΜΕΑ. Οι σταθμοί φόρτισης θα έχουν ειδική και ενιαία σήμανση. Οι πιάτσες των ταξί εξετάζεται να έχουν φορτιστές για ηλεκτρικά οχήματα, τουλάχιστον στο 10% των διαθέσιμων θέσεων. Σε ότι αφορά τις κατοικίες, περιλαμβάνεται ήδη σε σχετική οδηγία της Ε.Ε., η οποία θα ενσωματωθεί στον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό, η πρόβλεψη κατασκευής υποδομών για εγκατάσταση φορτιστή σε κάθε χώρο στάθμευσης. Σε νέα ή ανακαινιζόμενα επαγγελματικά κτίρια εξετάζεται να υπάρχει ένας φορτιστής ανά πέντε θέσεις. Παράλληλα, το νομοσχέδιο θα προβλέπει την εγκατάσταση φορτιστών σε ιδιωτικά πάρκινγκ, ΚΤΕΟ, πρατήρια καυσίμων κ.α.
Τα υπουργεία Περιβάλλοντος, Οικονομικών και Μεταφορών εξετάζουν τις προτάσεις και εισηγήσεις που έχουν υποβληθεί, ενώ το τελικό νομοσχέδιο αναμένεται να ανακοινωθεί τον Ιούνιο. Συγκεκριμένα, όπως ανακοίνωσε στο υπουργικό συμβούλιο ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, η παρουσίαση του νομοσχεδίου θα γίνει στις 5 Ιουνίου με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος.